ユリシーズ オフィシャル・ブログ ULYSSES OFFICIAL BLOG

http://ulyssesmagazine.blogspot.com/

Sep 26, 2010

これはビックリ! It's a Surprise!

編集長の加藤彰さんからの話。聞いてビックリよ。『悍』(HÀN)という名前の左翼雑誌の第4号が、「嗚呼、左翼〜自己批判“左翼のダメなところ”」という特集を組んで、衰退著しい左翼勢力を立て直すための処方箋として、歴史的に重要な論文を18本紹介したの。論文の書き手はいずれもそうそうたる面々(だそうよ)。上野昂志、鶴見俊輔、竹内好、寺山修司、高野雅夫、永山則夫、橋川文三…そして、河添剛!『ユリシーズ』の河添さんよ!これは一体どういうことかしら?大慌てで『悍』を読むと、そこには『ユリシーズ』2号で河添さんが頭脳警察について書いたテキスト「左翼とは何か」の大部分が抜粋されているの。無断転載だな、と加藤さんは言って、ちょっと憤慨していたわ。当然よね。
この件については、河添さん本人から以下のようなコメントをもらったわ。
「左翼がダメな理由が僕には分かったよ。彼らは礼儀知らずってことさ。人の書いた原稿を転載したけりゃ、まず相手の許諾を取らなきゃいけないよね。それと、僕は右翼も左翼も保守も嫌いなんだ。彼らは鈍感で、狭量で、ヒステリーで、大概いがみ合っている。でも僕は文学と芸術を愛する人間なんだよ。そして僕が書いたことは左翼には役に立たない。僕は“処方箋”なんか決して書かない。僕は政治屋でもヤブ医者でも売文業者でもない。書くことはサーヴィス業とは違うのさ!」
なるほど…。
ただ、私にもひとつ分かったことがあるわ。左翼の人でも音楽が好きで、『ユリシーズ』を読んでいる人がいるってことよね。そう言う私に河添さんは、火星人も『ユリシーズ』の読者になったらいいねと応じて、笑っていたわ!☺


This is a story from Mr. Akira Kato, our editor in chief. It's a big surprise. A leftwing magazine called "HÀN" has featured "Oh, left-wing 〜 self-criticism 'what is bad about left-wing' " in the 4th issue and introduced 18 historically important treatises as prescriptions to rebuild the left-wing influence which has been obviously on the wane. An impressive lineup of writers (I heard) - Koshi Ueno, Shunsuke Tsurumi, Yoshimi Takeuchi, Shuji Terayama, Masao Takano, Norio Nagayama, Bunzo Hashikawa...and Tsuyoshi Kawasoe! Mr. Kawasoe from "Ulysses"! What's the story? I went through "HÀN" in a big hurry - and most of the text from "What is left-wing?", which Mr. Kawasoe has written about The Brain Police (Zuno Keisatsu) in "Ulysses" #2, was excerpted there. Mr. Kato said it was an unauthorized use and he was resented a bit. No wonder.
Regarding this, I got a comment from Mr. Kawasoe himself as below.
"Now I understand the reason why left-wing is bad. They are not polite. If you want to reprint the article that someone has written, you have to get a permission to do so first. And I don't like right-wing, left-wing and conservative. They are insensitive, intolerant, hysteric and usually jostle. But I am a person who just love literature and art. And what I write cannot be useful for left-wing. I never write a 'prescription'. I am not a politician, a bad doctor nor a literary hackworker. Writing is different from service business."
I see...
But I understand one thing. Left-wing people love music too and some of them have read "Ulysses". Mr. Kawasoe said to me "I wish Martians also became readers of 'Ulysses' " with a smile! ☺

No comments: